UPC wijzigt eenzijdig contract

Geachte dames, heren,

Onlangs ontving ik van u een brief waarin mij werd medegedeeld dat het telecompakket dat ik van UPC afneem wordt gewijzigd: Meer zenders in HD-kwaliteit waar ik als klant meer voor 'mag' betalen. De keus is tussen het aanvaarden van de opgelegde tariefsverhoging en overstappen naar een andere provider.

Naar mijn weten moet ook een groot bedrijf als UPC zich aan de wet houden en kan het niet eenzijdig een contract aanpassen. Zelfs niet als het om een tariefsverhoging gaat van 'maar 86 cent.'

Het had UPC gesierd als het de klanten netjes gevraagd had of zij wel een upgrade van de service willen tegen meerbetaling. Nu voelt het als een mededeling die door de strot wordt geduwd. Wellicht dat dit voor UPC de normale manier is om met mensen om te gaan maar voor mij is dit een reden om te kijken naar een provider die wél weet hoe je netjes met mensen communiceert.

Probeert u zich voor te stellen dat u een brief krijgt waarin wordt medegedeeld dat u een nieuwe autoradio krijgt en daar extra voor mag betalen. Terwijl u dik tevreden bent met de oude. Natuurlijk is de nieuwe beter en mooier en de meerprijs heeft u er graag voor over. Maar u had ook graag een keuze gehad want het is tenslotte úw geld en úw auto.

In uw voordeel wil ik melden dat naar aanleiding van mijn klacht via Twitter - en uiteindelijk via telefoon - mij is uitgelegd dat UPC denkt er goed aan te doen door klanten een eenzijdige aanpassing van het contract op te dringen.

Een afschrift van dit schrijven is gepubliceerd op http://vragen.blogspot.com en doorgestuurd aan diverse consumentenorganisaties.

In afwachting van uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Terrence Weijnschenk

Update: UPC heeft inmiddels toegezegd nog eens naar de 'aanbieding' te kijken.
Update 2: UPC zal voortaan beter naar de klant toe communiceren dat het bedrijf eenzijdig en ongevraagd het aangegane contract inhoudelijk mag aanpassen.

Reacties

UPC Webcare zei…
Beste Terrence,

Ik kan me voorstellen dat je hier zelf graag een keuze in wilt hebben.
Het komt echter veel voor dat klanten van ons nog een 'verouderd' pakket hebben waardoor deze mogelijk nieuwe diensten mislopen.

Ik snap je punt wel. Wanneer iets goed is, waarom zou je dit dan wijzigen. Ik begrijp uit je verhaal dat je inmiddels contact hebt gehad. Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen, laat gerust je klantgegevens via Twitter of Facebook achter.

Groeten,
UPC Webcare
Anoniem zei…
Meneer of mevrouw Webcare is wel erg popiejopie met je, Terrence. Om meteen je klanten te gaan tutoyeren is volgens mij nog steeds not-done als bedrijf, zeker niet als die klant het bedrijf wel vousvoyeert.

En dan ook gewoon helemaal voorbij gaan aan het feit dat het wettelijk niet is toegestaan om een contract eenzijdig te veranderen.

Nee, meneer of mevrouw Webcare, zo scoor je geen punten!

Miriam

Populaire posts van deze blog

Sommatie van advocaat

Ymere II

Antwoord op: AFT