Albert Heijn II
Mijn reactie op het bericht dat ik (veel te laat) ontving van de heer Paul van der Scheer van Klantencontact:
Amsterdam, 1 maart 2011
Betreft: Prijsdiscrepanties
Geachte heer van der Scheer,
Allereerst mijn dank voor het door U uitgevoerde onderzoek naar de door mij aangegeven (mogelijk) onjuiste prijzen. Ongetwijfeld heeft U een goede reden voor Uw zeer late reactie. Het siert U dat U klanten zo netjes en uitgebreid te woord staat. Overigens geldt dat ook voor elke werknemer van de werkvloer die ik tot heden heb gesproken. Waarvoor de complimenten.
Inhoudelijk ingaande op Uw brief:
Ik begrijp daaruit dat de AH Ketchup voordeelverpakking van 850ml de enige verpakking is die er van dit produkt bestaat. Er kan dus geen sprake zijn van voordeelverpakking want een andere is er niet. Het spijt mij, meneer van der Scheer, maar dit kan worden opgevat als misleiding en zal dus zeker gerapporteerd worden.
U geeft verder aan dat de 500ml verpakking AH-Ketchup een compleet ander produkt betreft omdat het kwalitatief meer hoogstaand is dan de eerder genoemde 850ml AH-Ketchup.
Is het voor de consument dan niet vreemd dat de zogenaamd minder goede kwaliteit ketchup (125 gram tomaten per 100 gram produkt,volgens het etiket) omgerekend per liter (E.2.16) een stuk duurder is dan de ketchup waarvoor per 100 gram 155 gram aan tomaten is gebruikt (E.1.88 per liter)?
Misschien wilt U aan mij en mijn lezers uitleggen waarom Albert Heijn meer rekent voor produkten van mindere kwaliteit en een produkt dat volgens eigen zeggen beter van kwaliteit is voor minder geld verkoopt?
Wat betreft de prijzen van koffie heb ik vandaag moeten constateren dat ook bij enkele andere filialen dan die ik eerder bezocht het Perla 250 grams snelfiltermaling-pak aan de kassa wordt verkocht voor E.2.09. Dit is echter de prijs voor de grove maling van het anders zelfde product. En dit terwijl ik toch al enkele weken terug heb aangegeven dat dit in orde gemaakt zou moeten worden.
Het valt op, meneer van der Scheer, dat deze "toevallige" prijsdiscrepanties zelden tot nooit in het voordeel van de consument uitvallen. Verder weet u natuurlijk net zo goed als ik dat dit bij meer filialen aan de hand is dan "toevallig" alleen bij de filialen die zijn bezocht door ondergetekende.
Uiteraard (en niet om u te pesten maar meer om u er op te wijzen dat het niet "toevallig" om die paar produkten gaat die ik in een paar filialen heb bekeken bij "toevallig" die enkele filialen waar het niet klopt) bekeek ik nog een ander produkt in weer een ander filiaal;
De Duo Penotti kost volgens het etiket, de scanner én volgens de site E. 1.28 voor een pot van 350 gram. Omgerekend is dat E.3.66 per kilo. De verpakking van 500 gram ("Large!" staat er mooi op in grote rode letters op een gele achtergrond) kost echter E.1.95. Dat is E.3.90 per kilo.
Wederom is de voordeelverpakking omgerekend per kilo of liter duurder dan de reguliere verpakking.
Nu vraag ik van u, meneer van der Scheer, om niet langer te pretenderen dat het om enkele geïsoleerde incidenten gaat maar om toe te geven dat er structureel iets mis is bij het bepalen van de prijs van vele produkten die bij Albert Heijn-supermarkten in de schappen liggen.
Natuurlijk is het een en ander gemeld bij programma's als Kassa én aan de Consumentenbond en zal Albert Heijn later noodgedwongen veel geld moeten uitgeven om alles weer op orde te krijgen. Bovendien zal het imago van 's Lands Grootste Kruidenier flinke schade oplopen als uit meer gedegen onderzoek dan ik kan uitvoeren blijkt dat de consument al jaren op grote schaal wordt misleid.
Laten we hopen dat het zover niet komt en dat u door weet te dringen tot de hogere echelons van uw bedrijf waarna de prijzen weer kloppen en de consument zich niet meer opgelicht hoeft te voelen.
Dan rest mij nog u te danken voor uw aandacht en u een prettige dag te wensen.
Met vriendelijke groet,
TW
Reacties
Ook de kleinere halen. Wel grappig dat je puur naar ingredienten kijkt en niet naar het proces achter de product. Mjah...
Love As Always
Di Mario