GVB II
Mijn antwoord op de reactie van het GVB van vandaag:
Geachte heer of mevrouw Klantenservice GVB (dat is blijkbaar uw naam),
In mijn eerder schrijven vermelde ik specifiek de aankondigings-posters die reizigers van informatie horen te voorzien. Ongetwijfeld heeft u uitgebreid gecommuniceerd over het langer dan gepland gesloten zijn van de metrotunnel maar helaas heeft informatie hieromtrent mij pas achteraf bereikt.
Maar ik zal voortaan elke dag even een kijkje nemen op de website van het GVB. Het is een bijzonder ernstige fout van mij dat ik dat niet eerder besloten heb want de informatie is - hoewel niet direkt te vinden en vrij omslachtig beschreven - zeer uitgebreid. (Ook moet ik natuurlijk gewoon wekelijks langskomen bij het GVB informatiepunt en informeren of er inmiddels nieuwe folders zijn over nieuwe ontwikkelingen binnen het openbaar vervoer in Amsterdam.)
In elk geval uitgebreider dan de mededeling op een poster op station Waterlooplein:
"Dit (metro)station is gesloten
Alternatief reisadvies:
Neem pendelbus 59 naar Centraal Station,
Weesperplein,
Wibautstraat,
of Amstelstation"
Op Metrostation Centraal Station staat dezelfde mededeling waarbij "Centraal Station" is vervangen door "Waterlooplein"
Onwetende reizigers (bijvoorbeeld mensen die niet dagelijks uw keurige website bezoeken) staan dan voor een raadsel en gaan er van uit dat zij vanaf één der genoemde alternatieve haltes verder kunnen reizen met de metro.
U had net zo goed kunnen melden: "Dit station is gesloten. Neem het vliegtuig naar Rome." Ook dat is een mededeling die op zich correct is maar de reiziger niet echt verder helpt. Tenzij die toevallig naar Rome wil en zonder tussenkomst van het GVB nooit had kunnen bedenken dat daar ook vliegtuigen heen gaan.
Overigens: tramlijn 9 gaat óók van Amsterdam Centraal station naar Waterlooplein maar het affiche vermeldt dat niet.
Mijn klacht is dus dat het GVB zeer onzorgvuldig omgaat met haar grootste bron van inkomsten, namelijk de reiziger. Ik begrijp dat u er ernstig mee in uw maag zit dat ook het Gemeentelijk vervoerbedrijf zwaar moet bezuinigen maar persoonlijk denk ik niet dat bezuinigen op drukinkt voor informatie-borden het verschil gaat uitmaken.
Ik stel daarom voor dat de tekst op de affiches wordt aangepast door iemand die verstand heeft van communicatie. Hierbij doe ik (zonder extra kosten voor u!) een voorstel:
"De metrotunnel tussen Amsterdam Centraal Station en Amstelstation is gesloten voor onderhoud tussen zaterdag 23 juli en zondag 4 september.
Om de overlast voor reizigers te beperken zet het GVB pendelbus 59 in om reizigers te vervoeren tussen de gesloten metrostations Centraal Sation, Weesperplein, Waterlooplein, Wibautstraat en Amstelstation. Tussen Centraal Sation en Waterlooplein kunt u ook gebruik maken van tramlijn 9.
Reizigers die verder wensen te reizen per metro wordt aangeraden te wachten tot na 4 september of eenvoudigweg pendelbus 59 te nemen naar Amstelstation vanwaar Metrolijn 50 de normale route volgt en de lijnen 51, 53 en 54 een aangepaste route rijden.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website www.GVB.nl. Ook kunt u bellen met klantenservice via het (niet gratis) nummer 0900-8011.
Onze excuses voor de overlast."
Helaas heeft het de betreffende medewerker van de afdeling Communicatie behaagd om te doen alsof hij of zij niet netjes is opgevoed. Wie namelijk wél is opgevoed zoals het hoort weet dat het in voorkomende gevallen tot de sociale conventie behoort om (al dan niet gemeende) excuses aan te bieden.
Ik stel het op prijs, meneer of mevrouw Klantenservice GVB, dat u mij persoonlijk uw excuses aanbiedt maar liever zie ik in de praktijk dat u pogingen onderneemt om zich beter op te stellen in uw communicatie-pogingen naar de reiziger toe.
Gaarne uw reaktie, het liefst in de vorm van een aanpassing van de informatie-voorziening.
Met vriendelijke groet en mijn dank voor uw recente en toekomstige reactie,
Dhr. T. W.
UPDATE: Het GVB laat per e-mail weten mijn opmerkingen door te geven aan de afdeling Communicatie en de borden te laten aanpassen. Case closed.
Geachte heer of mevrouw Klantenservice GVB (dat is blijkbaar uw naam),
In mijn eerder schrijven vermelde ik specifiek de aankondigings-posters die reizigers van informatie horen te voorzien. Ongetwijfeld heeft u uitgebreid gecommuniceerd over het langer dan gepland gesloten zijn van de metrotunnel maar helaas heeft informatie hieromtrent mij pas achteraf bereikt.
Maar ik zal voortaan elke dag even een kijkje nemen op de website van het GVB. Het is een bijzonder ernstige fout van mij dat ik dat niet eerder besloten heb want de informatie is - hoewel niet direkt te vinden en vrij omslachtig beschreven - zeer uitgebreid. (Ook moet ik natuurlijk gewoon wekelijks langskomen bij het GVB informatiepunt en informeren of er inmiddels nieuwe folders zijn over nieuwe ontwikkelingen binnen het openbaar vervoer in Amsterdam.)
In elk geval uitgebreider dan de mededeling op een poster op station Waterlooplein:
"Dit (metro)station is gesloten
Alternatief reisadvies:
Neem pendelbus 59 naar Centraal Station,
Weesperplein,
Wibautstraat,
of Amstelstation"
Op Metrostation Centraal Station staat dezelfde mededeling waarbij "Centraal Station" is vervangen door "Waterlooplein"
Onwetende reizigers (bijvoorbeeld mensen die niet dagelijks uw keurige website bezoeken) staan dan voor een raadsel en gaan er van uit dat zij vanaf één der genoemde alternatieve haltes verder kunnen reizen met de metro.
U had net zo goed kunnen melden: "Dit station is gesloten. Neem het vliegtuig naar Rome." Ook dat is een mededeling die op zich correct is maar de reiziger niet echt verder helpt. Tenzij die toevallig naar Rome wil en zonder tussenkomst van het GVB nooit had kunnen bedenken dat daar ook vliegtuigen heen gaan.
Overigens: tramlijn 9 gaat óók van Amsterdam Centraal station naar Waterlooplein maar het affiche vermeldt dat niet.
Mijn klacht is dus dat het GVB zeer onzorgvuldig omgaat met haar grootste bron van inkomsten, namelijk de reiziger. Ik begrijp dat u er ernstig mee in uw maag zit dat ook het Gemeentelijk vervoerbedrijf zwaar moet bezuinigen maar persoonlijk denk ik niet dat bezuinigen op drukinkt voor informatie-borden het verschil gaat uitmaken.
Ik stel daarom voor dat de tekst op de affiches wordt aangepast door iemand die verstand heeft van communicatie. Hierbij doe ik (zonder extra kosten voor u!) een voorstel:
"De metrotunnel tussen Amsterdam Centraal Station en Amstelstation is gesloten voor onderhoud tussen zaterdag 23 juli en zondag 4 september.
Om de overlast voor reizigers te beperken zet het GVB pendelbus 59 in om reizigers te vervoeren tussen de gesloten metrostations Centraal Sation, Weesperplein, Waterlooplein, Wibautstraat en Amstelstation. Tussen Centraal Sation en Waterlooplein kunt u ook gebruik maken van tramlijn 9.
Reizigers die verder wensen te reizen per metro wordt aangeraden te wachten tot na 4 september of eenvoudigweg pendelbus 59 te nemen naar Amstelstation vanwaar Metrolijn 50 de normale route volgt en de lijnen 51, 53 en 54 een aangepaste route rijden.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website www.GVB.nl. Ook kunt u bellen met klantenservice via het (niet gratis) nummer 0900-8011.
Onze excuses voor de overlast."
Helaas heeft het de betreffende medewerker van de afdeling Communicatie behaagd om te doen alsof hij of zij niet netjes is opgevoed. Wie namelijk wél is opgevoed zoals het hoort weet dat het in voorkomende gevallen tot de sociale conventie behoort om (al dan niet gemeende) excuses aan te bieden.
Ik stel het op prijs, meneer of mevrouw Klantenservice GVB, dat u mij persoonlijk uw excuses aanbiedt maar liever zie ik in de praktijk dat u pogingen onderneemt om zich beter op te stellen in uw communicatie-pogingen naar de reiziger toe.
Gaarne uw reaktie, het liefst in de vorm van een aanpassing van de informatie-voorziening.
Met vriendelijke groet en mijn dank voor uw recente en toekomstige reactie,
Dhr. T. W.
UPDATE: Het GVB laat per e-mail weten mijn opmerkingen door te geven aan de afdeling Communicatie en de borden te laten aanpassen. Case closed.
Reacties