Ymere energiezuinig?

Update: De timmerman is inderdaad vanmorgen (woensdag 23 oktober 2013) geweest en heeft naar de problemen gekeken. Maar meer ook niet. Misschien had ik duidelijker moeten zijn en Ymere niet moeten vragen om een timmerman te sturen om naar de problemen te kijken. Omdat mensen niet meer zelfstandig kunnen nadenken had ik er aan moeten toevoegen: '...en repareren.' Mijn fout.

Update: komende woensdag komt een timmerman de voordeur bekijken. Mogelijk plaatst hij er zelfs een goede dranger op! Mijn contactpersonen bij Ymere hebben nog geen tijd gehad te reageren op mijn e-mail van gisteren. Maar sturen nu dus wél een timmerman. Kijk, dat is toch mooi, niet?

14 oktober

Beste mensen,

Zojuist kwam ik deze informatie tegen.
Mij lijkt het een uitstekende manier om als woningcorporatie en bewoners elkaar te helpen energie zuiniger te leven.

http://www.bespaarenergiemetdewoonbond.nl/?go=home.showPages&pagenr=232

Graag jullie reactie.

Vriendelijke groet,

---------------------
15 oktober

Geachte heer...

Dank voor u goed bedoelde suggestie.
Mijn invloed op het beleid over energiekwesties is zero. Ik heb mijn handen meer dan vol aan zaken waarover ik wel afspraken met mijn manager heb gemaakt. Helaas heb ik niet de tijd om aanvullende zaken buiten mijn werkterrein op te pakken. Dit is ook in strijd met afspraken met mijn manager.
Sterker nog liever niet ontvang ik die suggesties aangezien het daarnaast al een strijd is om mijn mail te beantwoorden

binnen een redelijke termijn over zaken die wel relevant zijn voor wat betreft mijn afgesproken taken binnen mijn werk voor Ymere.

Ik hoop u hiermee inzicht te hebben gegeven en dat u zonder mijn reactie verder kan.

Met vriendelijke groet,


================
Beste ...

Jammer dat u niet de tijd heeft om te overleggen met huurders van Ymere over het prettiger maken van de leefomgeving.
Ik verkeerde in de - blijkbaar onjuiste - vooronderstelling dat dat uw primaire taak is als gebiedsbeheerder.

Wellicht kunt u mij laten weten welke persoon binnen de woningcorporatie dan wél 'overleggen met buurtbewoners' in de portefeuille heeft?

Mijn excuses voor het ongemak en succes met uw werk!

Vriendelijke groet,
================
Beste heer ...,

Morgenmiddag heb ik een afspraak met de heer .... Daarna verwacht ik uw vragen te kunnen beantwoorden.
Ik wil u graag uitnodigen voor een gesprek op kantoor om al uw vragen te beantwoorden. Op welke dagen schikt dit u?

Met vriendelijke groet,
Consulent gebiedsbeheer

==========================
16 oktober

Geachte heer ....,

Zoals ik al in eerdere berichten aan u heb aangegeven en persoonlijk verteld, vraag ik u om met mijn collega ... contact op te nemen.
Zij kan u e.e.a. nogmaals toelichten voor het geval het u nog niet duidelijk is voor wat betreft mijn taken en de beschikbare tijd die ik heb om die taken te verdelen over 3700 huurders.*
Het kan niet zo zijn dat ik het merendeel van mijn tijd steek in verhouding een select groepje hiervan die actief is via de mail. Dat zou bovendien ook niet fair zijn naar andere klanten van Ymere.
Verder ben u van harte welkom om op het spreekuur langs te komen indien u iets wilt mededelen etc. wat binnen mijn taken valt.

Met vriendelijke groet,
Gebiedsbeheerder

*Deze zinsnede was door de - overigens bijzonder aardige - gebiedsbeheerder daadwerkelijk op deze manier bewerkt.
=====================================
Goedemorgen heer...,

U kunt bij mij terecht!
Gisteren heb ik u gemaild of wij een afspraak kunnen inplannen. Welke dagen schikt u dat?
Er zijn een aantal punten die wij afgesproken hadden dat ik deze voor u zou uitzoeken.
Mocht u nog andere punten hebben waarover u wilt overleggen, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Consulent gebiedsbeheer





=========================
Beste mevrouw...,

Allereerst mijn excuses aan uw collega, gebiedsbeheerder....
Ik ging uit van de aanname dat hij - als gebiedsbeheerder -  het eerste contact is tussen bewoners en Ymere waar het gaat om zaken als veiligheid en leefbaarheid in en rond door Ymere beheerde woningen. Die gedachte is gestoeld op twee waarden:

de eerste is de website van Ymere (zie: http://www.ymere.nl/ymere/index.asp?id=95) waar ik dit citaat van aanhaal:

De huismeester of gebiedsbeheerder houdt toezicht op uw wooncomplex.
U kunt bij uw huismeester of gebiedsbeheerder terecht voor vragen over:
Veilgheid en leefbaarheid
De huismeester of gebiedsbeheerder kan bewoners aanspreken op hun woongedrag. Daarnaast adviseert hij over hoe u de buurt veilig en leefbaar kunt houden. Als hij u niet kan helpen, dan verwijst hij u naar een relevante hulp- en dienstverlenende instelling.
Schoonmaak
De huismeester of gebiedsbeheerder houdt toezicht op de schoonmaak in uw complex.
Onderhoud en reparaties
De huismeester of gebiedsbeheerder houdt toezicht op het onderhoud. Ook zorgt hij voor snelle herstelwerkzaamheden bij vandalisme.
De tweede is zijn toezegging tijdens een vorig gesprek dat uiterst prettig verliep en waarbij hij mij vertelde dat ik altijd contact met hem mag zoeken indien ik daartoe aanleiding zie. Ik heb inmiddels begrepen dat hij dat indertijd overdrachtelijk bedoelde. Het spijt mij dat ik die toezegging letterlijk nam en hierbij beloof ik voortaan nooit meer de gebiedsbeheerder rechtstreeks te benaderen.

Natuurlijk wil ik dan toch graag weten - als het niet de gebiedsbeheerder is - wie dan wél het eerste contactpunt is tussen bewoners en de woningcorporatie. Bent u dat wellicht? Is dat mevrouw Dekkers? De heer Holthuizen?

Volgens de website van Ymere (zie: http://www.ymere.nl/ymere/index.asp?id=1063) is er blijkbaar niemand aangewezen om namens Ymere (als huismeester, noch als gebiedsbeheerder) contact te onderhouden met bewoners van door Ymere beheerde panden in Amsterdam West. Dat lijkt mij niet juist.

Enfin: omdat mijn tijd minstens net zo kostbaar is als die van de medewerkers van Ymere ga ik graag in op uw aanbod om mijn vragen en opmerkingen in een persoonlijk gesprek met u te verduidelijken.

Voor de goede orde: het gaat hierbij om de volgende punten:

-Waarom is er geen afsluitbare deur die leidt tot de bergingszolders? In het Bouwbesluit (zie: http://vrom.bouwbesluit.com/) heb ik daar niets over kunnen vinden.
-Waarom is het algemene zolderraam afgesloten met een slechts moeizaam te verwijderen hekwerk? De zogeheten 'Touw- en Blokmethode' om groot meubilair de woningen in of uit te krijgen kan dan namelijk niet meer gebruikt worden.
-Waarom wordt de algemene voordeur niet voorzien van een deugdelijke dranger om gevaar van insluipen te verminderen én om te voorkomen dat iedereen in het pand wakker schrikt van andere bewoners die (al dan niet per ongeluk) de deur bijzonder hard dicht smijten, bij voorkeur midden in de nacht of vroeg in de morgen?
-Waarom wordt er geen dranger geplaatst op de zogeheten tochtdeur? Dat scheelt stookkosten en vermindert omgevingslawaai.
-Waarom wil Ymere niet met bewoners praten over mogelijkheden om energie te besparen? Bij voorbeeld met hulp van deze link: http://www.bespaarenergiemetdewoonbond.nl/?go=home.showPages&pagenr=232
-Waarom worden bewoners slecht tot niet op de hoogte gebracht van - in opdracht van Ymere - uitgevoerde (onderhouds)werkzaamheden aan de gemeenschappelijke tuin danwel aan de appartementen?
-Waarom heb ik - ondanks eerdere toezeggingen - nog steeds geen deugdelijke drempel bij de keukendeur die naar buiten toe leidt? Zowel slakken alsook regenwater hebben al sinds mei (toen zonder dat dat mij was medegedeeld de dorpel was verwijderd en pas na lang aandringen werd vervangen door een plankje dat al na enkele dagen krom boog) vrij spel in het betreden van mijn woning.
-Waarom vindt Ymere het noodzakelijk dat het algemene zolderlicht 7 dagen in de week, 24 uur per dag fel moet branden? Inmiddels heb ik het door een aan jullie verbonden elektricien laten aanpassen. Maar de vraag blijft.

Nogmaals mijn excuses dat ik de heer ... heb verzocht mijn vragen te beantwoorden. Ik begrijp dat ik daarmee buiten mijn boekje ben gegaan en hoop dat hij mij kan vergeven. Wellicht kunt u ervoor zorg dragen dat de tekst op de website van Ymere wordt aangepast? Dit om te voorkomen dat ook andere bewoners abusievelijk aannemen dat een huismeester of gebiedsbeheerder 'contact met bewoners' in zijn of haar takenpakket heeft zitten.

Alvast mijn hartelijke dank voor de door u te nemen moeite.

Voor een prettiger communicatie geef ik u bij deze mijn telefoonnummer met de vraag mij morgen (donderdag 17 oktober) danwel overmorgen (vrijdag 18 oktober) te bellen op een tijdstip dat u uitkomt, teneinde een afspraak te maken bij u op kantoor.

Ik zie uit naar een ongetwijfeld prettig onderhoud!

Vriendelijke groet,

P.s. Ook bovenstaande mail is gedeeld met de voorzitter van de lokale VVe, de voorzitter van de bewonerscommissie i/o en enkele bewoners. Bovendien is onze correspondentie in het kader van transparantie (maar met namen van betrokkenen onleesbaar gemaakt) in het geheel na te lezen op http://vragen.blogspot.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ymere II

Sommatie van advocaat

Antwoord op: AFT