Verplicht Vrijwilligerswerk III

Mijn vragen aan het Ministerie van SZW zijn keurig en razendsnel beantwoord. Rest mij nog één opmerking:

Geachte heer Eindhoven,

Al mijn vragen zijn naar behoren beantwoord. Mijn dank daarvoor.

Dan alleen nog één enkele kleine opmerking:
Blijkbaar zijn lang niet alle UWV-medewerkers op de hoogte van de betreffende regelgeving
want regelmatig worden mensen met een WW-uitkering daarop gekort als blijkt dat men vrijwilligerswerk doet.

Zo was ik zelf raadslid in Stadsdeel Amsterdam-Westerpark en volgens mijn werkcoach kon dat ook gewoon. Immers: mensen met een fulltime-werkverband kunnen ook raadslid zijn, aangezien daar normaliter ongeveer 12 uren per week aan werk voor staat dat doorgaans in de avonduren wordt verricht. Zo blijft men als WW'er overdag beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Vandaar mijn verrassing toen ik later werd "uitgenodigd" op het UWV-hoofdkantoor te komen verklaren waarom ik fraude had gepleegd. Helaas bleek mijn werkcoach opeens niet meer bij het UWV te werken zodat ik hem niet om opheldering kon vragen. Ook bleek hij zijn opmerkingen niet te hebben verwerkt in het systeem.

De fraude-inspecteur was het met mijn verhaal eens en besloot ter plekke de aan mij opgelegde boete in te trekken. Helaas stond in het rapport van het gevoerde gesprek niets van zijn toezegging. Ik moest dus alsnog de boete betalen.

En U raadt het al: toen ik de betreffende fraude-inspecteur wilde aanspreken op zijn ommissie bleek ook hij inmiddels niet meer voor het UWV werkzaam.

Na een jaartje of twee kreeg ik het ten onrechte van mij gevorderde bedrag terug via de partij waarvoor ik in de Raad zat zodat alles alsnog goed kwam.

Maar U begrijpt: met name de mensen die werken bij het UWV maken het verrichten van vrijwilligerswerk door WW'ers niet erg aanlokkelijk.

Vandaar mijn vraag: Wilt U ALSTUBLIEFT alle UWV-medewerkers een memo sturen met daarin de mededeling om nogmaals heel goed de wetgeving te bestuderen en die dan ook consequent te handhaven?

Namens alle mensen die vanuit een uitkerings-situatie vrijwilligerswerk (willen) doen; dank!

Met vriendelijke groet,
T. Weijnschenk

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ymere II

Sommatie van advocaat

Antwoord op: AFT